Zdravý jedálniček

Všetko, čo Vás zaujíma ohľadom správneho stravovania, nájdete v návode Ako sa správne stravovať - rady a tipy. TU.

Stomici a oslavy

Po rekonvalescencii, a keď sa budete cítiť dobre, nie je dôvod nejako sa obmedzovať.Odporúčame vyberať potraviny, ktoré máte vyskúšané a dobre ich tolerujete. Môžete si dopriať pivo (pozor na plynatosť), kvalitné červené alebo biele víno (do 0,7 l neprisladzované víno - pozor na sacharidy), 1-2 drinky.

Ako zmeniť stravovacie návyky alebo nikdy nie je neskoro

Motiváciou k rozhodujúcemu kroku je veľa. Jedna vec je rozhodnutie a druhá vydržať a nesklamať seba ani svojich blízkych. Pri plánovaní jedálneho lístka dbáme na výber potravín s čo najmenším obsahom tuku. K technologickej
úprave pokrmov používame varenie, dusenie, grilovanie bez prídavku tuku. Mäso opekáme nasucho, podlejeme vodou alebo vývarom zo zeleniny a dusíme. Pokiaľ použijeme vývar z mäsa, necháme bujón vychladnúť a zoberieme
všetok tuk.

1. Vyberajte málo tučné mäso

Živočíšny tuk prispieva vyššou mierou k zvýšenej hladine cholesterolu, ktorý spôsobuje zužovanie ciev.Výsledkom môže byť vysoký krvný tlak, infarkt alebo mozgová mŕtvica.

Nevhodné mäso: tučné bravčové, hovädzie, hus, kačica, sekaná, údeniny, rýchle občerstvenie, tzv. fast food - hamburgery.

Kuchynská úprava: odstráňte viditeľný tuk, použite menej tuku pri varení, vhodné sú teflónové panvice, mikrovlnné rúry, grilovanie v alobale. Jedzte kuracie alebo morčacie mäso, králiky, ryby, občas hovädzie alebo bravčové mäso. Z údenín vyberajte výrobky z kuracieho mäsa.


2) Mlieko, mliečne výrobky

Trh ponúka dostatok výrobkov s označením light, vhodné sú syry do 30% tuku v sušine (napr. Eidam 30%, tavené syry 30%, Cottage, jogurty s obsahom tuku od 0,1% do max. 2,5%).

3) Maslo alebo nízkotučný margarín

Väčšinou sa maslo používa na natieranie chleba a rohlíkov. Skúste vymeniť maslo za Ramu light, Floru, Perlu nízkotučnú, atď. Našľahané maslo používajte menej na natieranie. Na varenie maslo nepoužívajte (používajte riad, kde nie je treba dávať tuk alebo použite len malé množstvo oleja pod mäso).

4) Pečivo, cereálie

Vynechajte biele a sladké pečivo, používajte celozrnné dalamánky, chlieb, rohlíky. Vláknina podporuje pohyb čriev, a tým zabraňuje zápche. Dobré sú celozrnné raňajky - cornflakes, ovsenné vločky, müsli s nízkotučným mliekom alebo jogurtom a ovocím. Na trhu sú celozrnné cestoviny a nelúpaná ryža.

5) Ovocie, zelenina

Obsahujú vlákninu, vitamíny a minerály. Odporučené množstvo: 4-5 porcií zeleniny, 3-4 porcie ovocia. Vyzerá to ako veľké množstvo, ale...

... začnite ráno napr. jednou paradajkou (inou zeleninou) s kúskom pečiva so syrom;

... medzi raňajkami a obedom a večerou zvládnete ovocie, ďalšiu porciu môžete zjesť pri televízii namiesto nejakej dobroty;

...k obedu a večeri si dáte zeleninový šalát alebo dusenú zeleninu.

6) Strukoviny

Tak ako zelenina obsahujú veľa vlákniny, minerálov a vitamínov. Sú bohaté na bielkoviny a obsahujú menej tuku ako mäso. Zasýtia vás a nie je potrebné jesť k nim rohlíky. Nafukovania sa  zbavíte  ich ponorením do vody na niekoľko hodín. Strukoviny sa dajú pripravovať aj inak ako klasická kaša, polievky. Ochutnajte z nich šaláty v kombinácii so zeleninou alebo cestovinami.

7) Nápoje

Ani si to neuvedomujete, ale veľa kalórií prijímate v nápojoch ako je cola a jej podobné. Žiadne kalórie nemá voda, minerálky, nesladené ovocné a zelené čaje. Ovocné džúsy sú sladké, ale obsahujú vitamíny (diabetici ich musia obmedziť).

8) Alkohol (deti ho nepijú vôbec)

Dodáva prázdne kalórie a podporuje chuť do jedla. Záleží na množstve vypitého piva alebo vína. Veľké množstvo nahradí bohatú porciu jedla, malé množstvo nevadí.

9) Pestrosť, farebnosť

Pestrá strava nie je to isté ako farebná. Pestrá v tomto zmysle znamená vyvážená, nevynecháva žiadne zložky potravy (napr. ako u vegetariánov). Farebnosť zaistí rozmanitosť zeleniny a ovocia. Hľadajte v receptoch u známych, v rôznych kuchárskych knihách.

 

1. Pite dostatočne (2-2,5 l denne) a jedzte viackrát denne v menších dávkach.

2. Dbajte na rozmanitosť jedla.

3. Jedzte v kľude.

4. Jedlo si vychutnávajte.

5. Dôkladne jedlo hryzte a prežúvajte.

6. Jedzte veľa rýb, ovocia a zeleniny.

7. Obmedzte sladké, tučné pokrmy, ostré jedlá a alkohol.

8. Dodržujte hygienu prípravy aj konzumáciu pokrmov.

9. Zaraďte dostatok vlákniny a kysnuté mliečne výrobky.

10. Dbajte na to, aby boli potraviny vždy čerstvé.

Navigace